recenzia vyzivne sacharidove recepty

Recenzia knihy Výživné sacharidové recepty – Martin Chudý

Nedávno sa mi dostala do rúk zaujímava kniha – Výživné sacharidové recepty + Veľký sprievodca: Všetko o sacharidoch od výživového špecialistu Martina Chudého.

Výživné sacharidové receptyOd prvého momentu ako som uvidel, že Martin túto knihu „vypustil von“, som si povedal, že si ju musím prečítať. Konečne komplexne spracovaná problematika sacharidov, ktorá sa vo svete výživy stáva veľmi diskutovanou témou.

S príchodom rôznych stravovacích smerov akými sú napr. vegetariánstvo, paleo, delená strava, k tomu fast food, tradičná kuchyňa našich predkov alebo mám a babiek vytvára u ľudí množstvo rozporov, protichodných názorov a odporúčaní. Stále hľadáme to ideálne, dokonalé a presne definované stravovanie, ktoré by sedelo všetkým ľuďom na zemi. To sa však nikdy nestane…

Zastávam podobný názor ako Martin vo svojej knihe Výživné sacharidové recepty. Proste neexistuje jeden stravovací smer, ktorý by sedel všetkým. Každá rasa, každý štát, každá oblasť, každý kmeň má pre seba typické stravovacie návyky, typický spôsob života, podnebie, pohybovú aktivitu a pod. Preto nikdy nenájdeme jeden ideálny smer. Takisto, ako nemôžeme „predpísať“ rovnaké stravovanie pre kulturistu a bežca, tak nemôžeme „predpísať“ rovnaké stravovanie všetkým ľuďom. Niekto jednoducho potrebuje viac bielkovín, iný potrebuje viac sacharidov, či tukov. Môžeme sa približne riadiť len na základe fyziológie človeka a vlastností jednotlivých potravín, mikro a makro živín.

Bohužial, v dnešnej dobe sa čoraz viac uchyľujeme ku konzumácií spracovaných potravín „doplnenými“ o zbytočné sacharidy ako glukózo-fruktózový sirup, cukor, alebo dextrózu. Okrem toho, stále prevláda názor, že sacharidy by mali v našej strave tvoriť cca 60% kalorického príjmu. Ako Martin píše, a ja s ním súhlasím, tieto stravovacie návyky vedú k zvýšenému výskytu chronických ochorení.

Samotné sacharidy, alebo skôr sacharidové potraviny, vôbec nemusia byť zlé. Práve naopak, pri správnom výbere a správnej príprave môžu byť velmi prospešné a vhodne dopĺňať zvyšné zložky potravy. A práve tomu sa Martin venuje. V knihe nájdeme krásny prehľad potravín podľa výživnosti, na základe ktorého si vieme vytvoriť svoj nákupný zoznam a vybrať si tak to najlepšie na náš stôl. Medzi najvhodnejšie potraviny patria: med, batáty, fazuľa, cícer, ovos a pohánka, kvasená zelenia a tradične dopestované lokálne ovocie bez pesticídov a mnohé ďalšie.

Čo ma najviac zaujalo v knihe Výživné sacharidové recepty?

Určite to bol experiment, ktorý Martin spomenul. Píše sa v ňom: „18 potkanov, rozdelili do 3 skupín. Jedna skupina konzumovala kukuričné cornflakes s vodou, druhá skupina konzumovala kartónovú škatuľu, v ktorej sa cornflakes predávali a vodu, a tretia kontrolná skupina konzumovala bežné krmivo s vodou.

Potkany v kontrolnej skupine si udržali pevné zdravie počas celého experimentu, ale potkany konzumujúce škatuľu boli letargické a nakoniec zomreli z podvýživy. A čo potkany konzumujúce „zdravé“ cornflakes?

Tie zahynuli ešte pred tými, ktoré konzumovali škatuľu.“

Z toho jasne vidíme, že spracované, akože zdravé potraviny, ktorých sú plné obchody sú len odpad, ktorý by sme nemali konzumovať. Veď aj potkan z toho zdochne! Mali by sme sa opäť vrátiť ku skutočnej strave, ktorá síce nie je „cool“, ale aspoň nám poskytne všetko, čo naše telo potrebuje. Tento názor zdieľa aj Maťo, ktorý v knihe často spomína, návrat k našim predkom a k tradičnej príprave potravín ako kvasenie, klíčenie alebo namáčanie a varenie, čím následne eliminujeme antinutrienty v strave. Že nevieš, čo sú antinutrienty? Odporúčam preštudovať si knihu Výživné sacharidové recepty 🙂

Výživné sacharidové recepty sú skvelou investíciou pre každého!

Vedel som, že táto kniha nebude len ďalšou „kuchárkou“. Táto kniha mi poskytla skvelé poznatky z oblasti výživy, ktoré sa snažim aplikovať. Napríklad ako na tejto fotke, kde som domáce zemiaky najprv namočil do vody s citrónom.

Výživné sacharidové recepty

Vieš o tom, že zemiaky je vhodné namočiť pre varením do vody s citrónom? Ani ja som to nevedel, ale odkedy som si prečítal knihu Výživné sacharidové recepty, tak to tak robím 🙂

Ďalej sa naučíš, ako pripraviť domáci kvások alebo ako pripraviť domácu fermentovanú cviklu (ktoré je mimochodom úplne skvelá, skúšal som ju), ako spraviť kefír, uvariť zeleninu, či vybrať vhodný riad do kuchyne. Nájdeš tu aj zoznam TOP 10 sacharidových potravín a dozvieš sa, že poriadný a dobre spracovaný kečup môže byť lepší ako samotné paradajky (Prečo? Odpoveď opäť nájdeš v knihe). Navyše tu nájdeš odpoveď aj na otázku, koľko sacharidov by sme mali denne skonzumovať?

Aký je môj záver z knihy Výživné sacharidové recepty?

Knihu jednoznačne odporúčam! S čistým svedomím si dovolím tvrdiť, že táto kniha by nemala chýbať v knižnici človeka, ktorý prevezme zodpovednosť za svoje zdravie a snaží sa vyberať najvhodnejšie varianty potravín, tak aby bol zdravý, vitálny, silný a životaschopný. Kniha poskytuje perfektný obraz o problematike sacharidov a navyše navrhuje aj riešenie, ako sacharidy konzumovať a pripravovať. Má však jeden jediný problém. Musíš si ju prečítať viackrát, lebo obsahuje toľko super informácií, že si ich na prvé prečítanie nezapamätáš 🙂

Teraz máš na knihu akciu a dostaneš ju za skvelú cenu aj s bonusmi.

10 rýchlych a efektívnych odporúčaní
pre úspešných ľudí v kariére či biznise, ktorí sa chcú IHNEĎ lepšie cítiť a ešte lepšie vyzerať